Nieuwspagina Aandacht voor Lopen

Heeft u last van uw grote teen? Zit de pijn bij uw nagel? Is de teen ook rood, of misschien zelfs wel dik? Komt er vocht uit de nagelwal? Dan is de kans groot dat u last heeft van een ingegroeide teennagel.  

Wat is een ingegroeide teennagel?
Bij een ingegroeide teennagel groeit de zijkant van de nagel in de huid van de nagelwal. Omdat de nagel door het lichaam als lichaamsvreemd materiaal wordt beschouwd ontstaat er een steriele ontstekingsreactie met roodheid, pijn en zwelling. Er ontstaat een klein wondje waar vervolgens een bacteriële infectie in ontstaat met veel afscheiding (vocht en etter). Na een tijdje kan er ook “wild vlees” (granulatieweefsel) ontstaan. De aangedane teen is vaak pijnlijk en druk op de teen door staan en lopen verergeren de klachten. Ook kan het moeilijk zijn uw schoenen aan te hebben omdat dit druk op de nagel geeft. Een ingegroeide teennagel is een veel voorkomend probleem en komt het meeste voor bij jongeren tussen de 15 en 24 jaar 

Hoe ontstaat het?
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk voor het ontstaan van een ingegroeide teennagel Soms is het ook een combinatie van factoren. De mogelijke oorzaken zijn:  

  • Druk van opzij op de teen als gevolg van slecht passende schoenen
  • Het te rond en te kort knippen van de nagels
  • Krom groeiende teennagels
  • Verwonding/ kneuzing van de teen
  • Peuteren aan de teennagels  

Daarnaast zien we dat bij overmatig zweten van de voeten de huid rondom de nagels week wordt. De nagel zelf blijft hard waardoor ingroei van de nagel makkelijker plaats kan vinden. 

Wat kan er aangedaan worden? 
Ga nooit zelf peuteren aan een teen die ontstoken is. Dit kan de ontsteking verergeren. Heeft u klachten van een beginnende of al ver gevorderde ontsteking, neem dan vooral contact met ons op! Als er sprake is van een beginnende ontsteking of een dreigende ingroei, helpt het vaak al afdoende door met een speciaal haakje de nagel los te maken en vervolgens met een “watje” of “rubber gootje” onder de nagel, de nagel verder uit te laten groeien. Als de ontsteking al langere tijd aanwezig is, zal in sommige gevallen een deel van de nagelpunt verwijderd worden. Is er sprake van een krom groeiende nagel, dan kan er een nagelbeugel geplaatst worden, dit zorgt ervoor dat de nagel minder in de nagelwal drukt en de nagel tijdens het uitgroeien steeds wat rechter komt te staan.   

Voorkomen is beter dan genezen
Om de kans op een ingegroeide teennagel te verkleinen is het belangrijk om de nagels ten alle tijden recht af te knippen en niet te kort te knippen. Knip nooit de hoekjes van de nagel weg, dit zorgt ervoor dat bij het uitgroeien van de nagel de punt makkelijker in de huid kan groeien. 

Het nemen van voetenbaden (met inweekmiddel of soda) wordt sterk afgeraden omdat dit de oorzaak van het probleem niet oplost en de kans op infecties groter maakt.  

Heeft u last van een ingegroeide teennagel, of dreigt uw teennagel in te groeien? Wacht dan niet langer en maak een afspraak met ons. Hoe eerder er wordt behandeld, hoe minder erg uw klachten zullen zijn.  

Nu langzaam onze praktijkvoering weer begint te draaien en het mooie gelukkig alweer een tijdje aanwezig is, is het ook weer tijd om onze Zlippo’s te promoten.  

Heeft u last van uw voeten? Draagt u steunzolen en lukt het u maar niet om goede slippers of sandalen te vinden om met dit mooie weer op te kunnen lopen? Dan hebben wij de oplossing: Zlippo is een op maat gemaakte slipper of sandaal met uw eigen voetbed erin. En het zit niet alleen lekker, u heeft ook nog eens volop keuze uit verschillende modieuze modellen en kleuren. 

Nieuwsgierig geworden? Neem dan een kijkje op onze website of op de website van Zlippo. U kunt bij ons een afspraak maken voor het aanmeten en afleveren van de Zlippo’s

Wacht dus niet langer, want voor u het weet is het mooie weer alweer voorbij. 

Heeft u al zolen van ons en zou u graag een paar extra willen bestellen? Dan is dat tegenwoordig ook mogelijk via onze website. Vul hier het formulier in en wij nemen uw extra paar zolen in productie. Het is ook mogelijk uw zolen thuis gestuurd te krijgen. (Hiervoor zijn wij wel genoodzaakt de verzendkosten van 5 euro in rekening te brengen.) Veel zorgverzekeraars vergoeden de zolen jaarlijks. Wilt u weten of u voor vergoeding in aanmerking komt? Kijk dan hier, of vraag uw zorgverzekeraar.

Heeft u nog klachten, of is het langer dan een jaar geleden dat u bij ons op controle bent geweest? Dan raden wij u aan om een controle afspraak te maken, voordat u nieuwe zolen besteld. Dit kan via het contactformulier op onze website www.aandachtvoorlopen.nl/contact/ of via ons telefoonnummer 06-53 92 94 87.  

We zijn langzaam de “normale” praktijkvoering weer aan het opstarten. Dus u bent weer van harte welkom!


We houden hierbij rekening met de richtlijnen die het RIVM ons stelt. Dus geen handen schudden, zo veel mogelijk de 1,5 meter afstand bewaren en waar dit niet kan zijn er beschermende maatregelen genomen. Daarnaast wassen we regelmatig onze handen en de praktijkruimte wordt extra goed schoongemaakt: na elke patiënt wordt hiervoor extra lange tijd ingepland. De wachtkamer wordt daarnaast niet gebruikt. Dit betekent dat er meer tijd tussen de patiënten zit en u op het afgesproken tijdstip direct door kunt lopen. We vragen u wel om precies op tijd te komen, dus niet veel te vroeg of veel te laat. Indien u toch te vroeg bent, verzoeken we u buiten te wachten.
 

 

U bent vanaf 6 mei weer van harte welkom om een afspraak te maken. Heeft u klachten aan uw voeten, knieën, heupen of rug, wacht dan dus niet langer en neem contact met ons op. Wilt u liever nog niet naar de praktijk komen, maar heeft u toch klachten of een vraag, dan bieden wij u de mogelijkheid voor een telefonisch of videoconsult. Een aantal klanten gingen u de afgelopen weken al voor en we kregen enthousiaste reacties terug.  

 

Had u voor onze sluiting een afspraak staan, maar werd deze geannuleerd, of heeft u al een terugbel verzoek aan ons gedaan? Wij nemen weer contact met u op voor het maken van een nieuwe afspraak in de praktijk.

LET OP: het inloopspreekuur komt tot nadere order nog wel steeds te vervallen. Om u toch van adviezen te kunnen voorzien, is in plaats hiervan wel het videoconsult een mogelijke oplossing. Mocht hieruit blijken dat het toch handig is om een afspraak te maken, dan zullen de eventuele kosten voor dit videoconsult komen te vervallen. 

We hopen u snel weer te mogen ontmoeten op de praktijk.

Veel mensen kennen het wel, u heeft even dat afstapje of kuil in de weg over het hoofd gezien, of u maakt tijdens het sporten een verkeerde beweging of land net verkeerd en hop: uw enkel zwikt om. U voelt gelijk, dit is niet goed. Hoe kunt u het beste omgaan met een verzwikte enkel en wanneer mag u in principe weer sporten?

Wat is een verstuikte enkel?

Bij een enkelverstuiking ook wel inversietrauma genoemd, klapt of zwikt de voet naar buiten. Meestal gebeurt dit tijdens het sporten, of als gevolg van een verstapping in een kuil, oneffen ondergrond of afstapje. Het is een van de meest voorkomende sportblessures. In de meeste gevallen gaat het om een verzwikking of verstuiking met bandletsel als gevolg, in sommige gevallen kan er zelfs een breukje optreden.
De enkel bestaat naast de boten die het gewricht vormen ook uit een gewrichtskapsel, pezen en meerdere enkelbanden die het gewricht verstevigen. Deze structuren bevinden zich zowel aan de binnen- als de buitenzijde van het gewricht. Bij een verzwikking van de enkel komt er ineens veel rek op de banden.  Hierdoor kunnen er scheurtjes ontstaan, of kunnen de banden zelfs helemaal scheuren. Bij een ernstige verzwikking kan het zijn dat er een breuk ontstaat in de enkel.
Bij een milde verzwikking zonder schade zal er sprake zijn van minimale zwelling en zal er geen bloeduitstorting ontstaan. Is er sprake van gescheurde of afgescheurde enkelbanden dan zullen er ook bloedvaatjes stuk gaan. Deze zorgen voor zwelling en een bloeduitstorting van de enkel.

Wat moet u bij een verstuikte enkel:

  • Probeer zo snel mogelijk de enkel te koelen voor ongeveer 15 tot 20 minuten met koud stromend water of ijs. Let op: doe het ijs nooit direct op de huid maar altijd met een doek eronder om bevriezingsverschijnselen te voorkomen. Herhaal het koelen de eerste 24 tot 48 uur regelmatig
  • Geef de enkel rust en probeer deze hoog te leggen totdat de pijn is afgezwakt.
  • Leg een drukverband of compressiebrace aan om de enkel te ondersteunen.
  • Wanneer na het koelen en 30 tot 60 minuten rust de voet en enkel niet belast kunnen worden, neem dan direct contact met de huisarts op. Mogelijk is er sprake van een breuk in de enkel.
  • Probeer de enkel na de verzwikking zo snel mogelijk weer gedoseerd te belasten. Dit betekent rustig de enkel bewegen en eventueel rustig een paar passen te lopen. Ga niet direct weer sporten.
  • Kunt u binnen twee weken na het trauma de enkel nog steeds niet normaal belasten (lees lopen), laat de enkel dan onderzoeken bij de podotherapeut, fysiotherapeut of huisarts.

Hervatten normale (sport) belasting

Na uiterlijk twee dagen begint het herstel van de enkel. Het is aan te raden om de eerste twee á 3 weken de belasting laag te houden en vooral nog niet te gaan sporten. Blijf de enkel wel bewegen op geleide van de pijn. Pijn negeren kan het herstel van de enkel zelfs vertragen. Na ongeveer 2 weken kunt u, als u de enkel met lopen weer goed kan belasten, de belasting rustig opbouwen. Kunt u tijdens de dagelijkse bezigheden weer normaal zonder klachten belasten, dan kunt u starten met balansoefeningen en als u het aandurft weer langzaam beginnen met sporten. Wanneer u weer start met sporten doe dit dan met bescherming van een brace of sporttape. De fase van weer normaal kunnen belasten en kunnen sporten zal zo’n 8 weken duren. U heeft tot ongeveer één jaar na het trauma een verhoogde kans op een nieuwe enkelverstuiking. Belangrijk is om in deze periode tijdens het sporten de enkel te blijven beschermen met een taping of brace en de enkel te versterken met enkelversterkende oefeningen.

Gaat u regelmatig door de enkel, blijft u klachten houden, of wilt u graag weten welke oefeningen u moet doen om de enkel weer ter versterken? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag weer op weg naar een normale (sport) belasting.