In de praktijk zien we veel klachten als gevolg van overbelasting, niet alleen door sport, maar ook door werk of simpelweg een verkeerde dagindeling, waardoor we op dat moment te veel van ons lijf vragen. Maar wat is overbelasting nu precies? Wat kun je er zelf aan doen? Maar belangrijker nog: hoe kun je het voorkomen?

Aangezien iedereen wel eens last heeft van spierpijn, is het goed te beseffen dat een keer niet erg is en spierpijn vanzelf binnen een week weer over moet gaan. Daarbij is het echter wel belangrijk om te weten waar de spierpijn vandaan komt. Als de oorzaak bekend is, is het immers ook makkelijk te voorkomen dat het overgaat in chronische overbelasting.

Bij spierpijn is er sprake geweest van een te grote piekbelasting of een te lange eenzijdige belasting waardoor het lichaam te weinig kans krijgt om te herstellen. Dit kan als dezelfde spier steeds aan het werk gezet wordt, waarbij er onvoldoende tijd is om te herstellen. Soms kan een spier bij piekbelasting iets beschadigen, dan zal de genezing ook wat langer duren. Als u bijvoorbeeld staand werk heeft, maar met uw voeten erg naar binnen staat, dan zullen de spieren aan de binnenkant van uw voet te veel op rek staan en daarmee overbelasting kunnen creëren. Als we de voeten op zolen corrigeren in hun stand, zal de spier ook meer rust gaan krijgen en op die manier langzaam weer kunnen gaan herstellen.

Als u last heeft van spierpijn, is het belangrijk om de belasting even wat terug te schroeven en de spieren de kans te geven te herstellen. Hierbij kunt u wel oefeningen doen die niet heel erg belastend zijn, dus bijvoorbeeld vooral bewegen in rust zoals rondjes draaien met de voet e.d. De een vind het prettig om in een warm bad te stappen, de ander gebruikt juist graag een coldpack op de spieren, dit is net wat u zelf het prettigst vindt. Houdt u er bij het zitten rekening mee in welke houding u zit: rechtop, met beide voeten naast elkaar geeft een basisspanning op de spieren waarin ze kunnen herstellen. Dit kan mogelijk eventuele startklachten voorkomen bij het opstaan.

Kortom; om te voorkomen dat het chronisch wordt, is het dus belangrijk om de signalen op tijd te herkennen en daar dan ook naar te handelen. Dus het lijf voldoende tijd geven tussendoor te herstellen, of kijken of de dag iets anders ingedeeld kan worden, zodat er tussendoor ook tijd ontstaat voor het lijf om te herstellen. Hierin kan niemand zeggen hoeveel tijd hiervoor nodig is, dat is per persoon en per lijf verschillend. Het lichaam geeft voldoende signalen (pijn), leer deze te herkennen en luister hier goed naar!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *